Fall 2014 – Class Log

Dilluns, 25 d’agost

Avui hem dit els nostres noms (ens hem presentat)

Hem donat informació bàsica del català

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 1 Dia 1 (8-25)

Dimecres, 27 d’agost

Avui hem après la pronunciació.

Hem dividit les vocals en tóniques (stressed) i àtones (unstressed). Hem vist que en les vocals tóniques, la e i la o poden ser obertes (open) o tancades (closed) (è, é i ò, ó, respectivament) (això afecta l’ortografia, no la pronunciació) [“this concerns spelling, not pronunciation”]. Hem que vist que les vocals àtones fan neutralització:   a, e >>> ə      o, u >>>> u

Hem vist que la pronunciació de les consonants es igual a l’espanyol, excepte: c, ç, g, x, z [actually  c, ç, g, j, r, t, z in the new slide -see slide 11 of Powerpoint Setmana 2 Dia 2].

Finalment, hem vist que el verb “ser” (o “ésser”) [“to be”] + nom porta article, pero el verb “dir-se” [“to be called”] + nom no porta article: Ex. Sóc el Josep, Sóc la Marta, Sóc l’Iker         vs.     Em dic Josep, Em dic Marta, Em dic Iker

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 1 Dia 2 (8-27)

De moment no hi ha deures però si us plau compreu el material del curs! Els deures començaran aviat! [“So far there’s no homework but please purchase the course materials! Homework will start soon!”]

Dimecres, 3 de septembre

Avui hem tingut dos nous estudiants a classe, el Marc i l’Ana! El Marc és de Catalunya i parla català!

Avui hem après a presentar-nos. Utilitzem el verb “ser” (“èsser”) i el verb “dir-se”. Amb el verb “ser” utilitzem l’article davant del nom. Per preguntar el nom, combinem “Qui” [Who] amb “ser” i “Com” [How] amb “dir-se”. Ex. Hola, qui ets? [No: com ets?]  Hola, com et dius? [No: qui et dius?]

Hem fet [We’ve done] un repàs [review] de la pronunciació (vocals i consonants). Hem après la pronunciació de les següents combinacions de lletres: ig, l.l, ix, ny, tx.

Finalment, hem après els numeros de l’u (1) al vint (20).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 2 Dia 2 (9-3))

Dilluns, 8 de septembre

Avui hem cambiat de classe! A partir d’ara, farem classe a l’aula 1022 de FLB [From now on we’ll do Cat 401 at 1022 FLB]

Avui hem après els noms de les lletres, informacio útil per dir com s’escriuen les paraules (per exemple, el teu nom i el teu cognom).

Hem après els saluts i els comiats (Ex. Hola!, Adéu!, etc.)

Hem repasat el números (informacio útil per dir el teu telèfon, la teva edat, etc.)

Hem apres els diftongs en català [dos vocals pronunciades en una sola síl.laba], creixents i decreixents.

Finalment, hem introduït alguns noms de llengües (anglès, espanyol, català, xinès, etc.), informacio útil per respondre a la pregunta:  Quantes llengües parles? Quines llengües parles?

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 3 Dia 1 (9-8)

Deures per la propera classe [Homework for next class -Wed. 9/10th]: Unitat 1, exercicis 22 i 26

El dijous 11 de septembre es la Diada Nacional de Catalunya! Podeu aconseguir extra crèdit si m’envieu un e-mail amb dos frases en català, explicant què es celebra a la Diada.

Dimecres, 10 de septembre

Avui hem après els números fins el cent (100). Ara ja sabem comptar desde l’u fins al cent (1 to 100).

Hem après que els interrogatius “Quant” [How much/many] i “Quin” [What/Which]  necessiten concordància de numero i de gènere. Ex.  Quant pà tens?  Quanta llet tens? Quants llibres tens? Quantes cadires tens? (El pà [bread], la llet [milk], el llibre [book], la cadira [chair])

Hem après alguns gentilicis (catala, anglès,  espanyol, brasiler, etc.).

Hem après la conjugació dels verbs regulars acabats en -AR, especificamennt “parlar” [to speak]. Ara podem dir quantes/quines llengües parlem, i podem preguntar a algu quantes/quines llengües parla.

Hem après a preguntar a algu si estudia o treballa. Si treballa, hem après a preguntar de què fa.

Finalment hem parlat de la Diada! Quatre estudiants han escrit frases explicant què es celebra a la Diada. Podeu llegir les frases a la diapositiva [slide] 22 del Powerpoint.

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 3 Dia 2 (9-10)

Deures per la propera classe: Unitat 1, exercicis 25,  29, i 30.

L’exercici 29 és preparació per la Composició #1. La Composició #1 sera la propera setmana.

Recordeu també que el proper dimecres tenim el Quiz #1! (Coming Wednesday we’ve got Quiz #1 -Overview of Unitat 1)

Dilluns, 15 de septembre

Avui hem acabat la Unitat 1. El dimecres tenim el Quiz #1.

Avui hem après a explicar quines activitats ens agrada fer en el temps lliure, utilitzant el verb “agradar” (“to like”).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 4 Dia 1 (9-15)

No hi ha deures per la propera classe

Divendres 12 de la nit (via e-mail to: igarcia@illinois.edu) hi ha Composició #1 (instruccions a la Powerpoint Slide d’avui, número 20) [This Friday by 12 midnight Writing Assignment #1 -Directions in today’s Powerpoint, Slide #20]

Dimecres, 17 de septembre

Avui hem fet la Prova (Quiz) #1 i hem començat la Unitat 2.

Hem après el verb “conèixer” i els pronoms febles d’objecte directe i d’objecte indirecte. Exemple de pronom feble d’objecte directe: Paula, coneixes el Josep? Sí, EL conec (Yes, I  know HIM). Exemple de pronom feble d’objecte indirecte: Paula, ET presento el JOSEP (Paula, I introduce Josep TO YOU).

En una nota cultural, hem parlat de la Senyera (la bandera de Catalunya) (i també de la Senyera estelada!).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 4 Dia 2 (9-17)

Divendres 12 de la nit (via e-mail to: igarcia@illinois.edu) hi ha Composició #1 (instruccions a la Powerpoint Slide d’avui, número 20) [This Friday by 12 midnight Writing Assignment #1 -Directions in today’s Powerpoint, Slide #20]

Deures per la propera classe: Unitat 2, exercicis 1, 2, 4.

Dilluns, 22 de septembre

Avui hem après el verb “viure” per donar informació del nostre lloc de residència:  Ex. Visc a Champaign, tu on vius? També hem après la expressió “FA  +  … ANYS” per expressar quant temps fa que hem viscut a un lloc:  Ex. Quant temps fa que vius a Champaign? Fa 12 anys que visc a Champaign, i tu?

Hem practicat el verb “conèixer” i “presentar” amb registres formal i informal (hem fet una activitat per presentar algú a una tercera persona).

També hem après vocabulari relacionat amb la descripció física de persones (i una mica de descripció de la personalitat).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 5 Dia 1 (9-22)

Deures per la propera classe: Unitat 2, exercicis 7, 11.

Dimecres, 24 de septembre

Avui hem practicat descripcions físiques amb membres de la meva família (el meu pare i la meva mare)!

Aleshores hem après vocabulari sobre els membres de una família. Hem practicat aquest vocabulari amb una activitat de una pàgina de internet que us recomano molt:

http://catalaperserfelic.blogspot.com/p/sobre-mi.html

També hem après els números a partir de 100 fins a un milió. Ara ja sabem tots els números i podeu dir números molt grans!

Finalment hem vist un video sobre diversos personatges de la vida publica catalana parlant sobre la possible independència de Catalunya.  Podeu veure el video aqui:

http://www.youtube.com/channel/UCiJntXLurcJC4y7HvLd8_HA

També hem anat al grup de Conversa de Català a Rosati’s, i hem menjat pizza gruixuda molt deliciosa!

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 5 Dia 2 (9-24)

Deures per la propera classe: Unitat 2, exercici 15, 31, 33

Dilluns, 29 de septembre

Avui hem repasat descripcions físiques, membres de la família i números grans. Hem après el verb “saber” i hem fet una activitat per dir el número de residents estrangers a Catalunya (per pais) i de residents de Catalunya a l’estranger (també per pais).

Hem parlat del decret de la consulta per la independència de Catalunya firmat per l’Artur Mas el passat dissabte, i hem vist un video sobre aquest decret. Podeu veure el video aqui:

http://www.324.cat/noticia/2493632/politica/Els-detalls-de-la-consulta-del-9-N   (video at the top of the page)

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 6 Dia 1 (9-29)

Deures per la propera classe: No hi ha deures.

Dimecres, 1 d’octubre

Avui hem après nou vocabulari per parlar del temps (clima) i de ciutats i països (adjectius per descriure ciutats i països). Hem après la forma “hi ha”[there is, there are]  del verb “haber”, hem estudiat el pronom feble “hi” (substitueix llocs o complements circunstancials indicant llocs), i hem apres com formar superlatius (ex. “la millor ciutat de la classe”).

Aixi hem acabat la Unitat 2!

El dilluns que ve començarem la Unitat 3 i farem la Prova #2 al final de la classe. Podeu veure un resum dels temes de vocabulari i gramàtica de la Unitat 2 a la diapositiva [slide] 13.

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 6 Dia 2 (10-1)

Deures per la propera classe: Unitat 3, Exercicis 1, 4, 5

Dilluns, 6 d’octubre

Avui hem començat la Unitat 3! Hem après les parts del dia, les hores en punt, i hem fet un repàs dels verbs regulars acabats en -AR (formes normals i formes reflexives).

Al final de la classe hem fet la Prova #2.

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 7 Dia 1 (10-6)

Dimecres, 8 d’octubre

Avui hem après a dir les hores en català! Hem vist dos models, el model col.loquial i el model correcte. En el model col.loquial diem la hora i el número de minuts (o “quart” o “mitja”, segons l’hora). En el model correcte fem servir els quarts (“un quart de”, “dos quarts de”, “tres quarts de” …) en relació a la hora següent (4:30  >>> són dos quarts de cinc).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 7 Dia 2 (10-8)

Deures per la propera classe: Unitat 3, Exercicis 13, 23, 31

Dilluns, 13 d’octubre

Avui hem repasat les hores en català i hem fet una activitat d’audio per practicar les hores (i les estacions del any). A continuació hem après els dies de la setmana (dilluns, dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte, diumenge).

Finalment, hem parlat dels castellers, una tradició cultural molt important a Catalunya. Els castellers són torres humanes mooolt altes! Hem vist un video en que el “Tete” ens presente els membres de la seva colla.

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 8 Dia 1 (10-13)

Deures per la propera classe: Unitat 3, Exercici 34

Dimecres, 15 d’octubre

Avui la classe s’ha cancel.lat perquè l’instructor estava refredat! [class was cancelled because instructor had a cold].

Dilluns, 20 d’octubre

Avui hem repasat les formes verbals típiques de les tres conjugacions,  -AR, -ER/RE i -IR. Despres hem après el present progressiu (verb “ESTAR” + gerundi).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 9 Dia 1 (10-20)

Deures per la propera classe: Unitat 4, Exercici 1, 4

Dimecres, 22 d’octubre

Avui hem après i practicat dos tipus d’expressions temporals: anterioritat i posterioritat (abans de, després de, aviat, d’hora, tard, havent dinat, havent sopat) (Veus Llibre de l’Alumne pg. 57), i freqüencia (sovint, a vegades, de tant en tant, mai, etc.) (pg. 58). També hem parlat de menjars típics catalans! Nyam! Quina gana!

Així hem acabat la Unitat 3 [we’ve finished Unitat 3]

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 9 Dia 2 (10-22)

Deures per la propera classe: Unitat 4, Exercici 5

El dimecres que ve és el MIDTERM! (Unitats 1 a 3) El dilluns farem una sessió de repàs [review session].

Dilluns, 27 d’octubre

Avui hem començat la Unitat 4, Hem llegit els textos de les pàgines 62 i 63 i hem après a preguntar i donar informacio sobre l’adreça.

Després hem fet una mica de repàs per al Midterm (serà el dimecres!).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 10 Dia 1 (10-27)

No hi ha deures per a la propera classe. Però hi ha Composició #3 per al proper diumenge!

Dimecres, 29 d’octubre

Avui hem fet el Midterm (Unitats 1-3)!

Dilluns, 3 de novembre

Avui hem après els números ordinals i els tipus de carrers (per donar adreces). També hem fet el audio de la pàgina 65 (llibre de l’alumne).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 11 Dia 1 (11-3)

No hi ha deures per a la propera classe.

Dimecres, 5 de novembre

Avui hem après les parts de la casa i les preposicions de lloc (pàgina 70-1, llibre de l’alumne). També hem après els verbs “pagar” (ex. pagar el lloguer) i “compartir” (ex. compartir pis amb algú). Finalmente hem après a dir els preus amb els verbs “valdre” i “costar”!

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 11 Dia 2 (11-5) (2)

Deures per la propera classe: Unitat 4, Exercicis 24 i 27

Dilluns, 10 de novembre

Avui hem après adjectius per descriure la personalitat (pàgina 77, llibre de l’alumne) i els quantificadors (pàgina 78). Despres hem parlat dels resultats de la consulta.

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 12 Dia 1 (11-10)

Deures per la propera classe: Unitat 5, Exercicis 1 i 4

Dimecres, 12 de novembre

Avui hem treballat tres aspectes per millorar la qualitat de les nostres interaccions en català: 1) els possessius (que porten article!), els demostratius, i la preposicio “a” (en lloc de “en).  Per acabar la Unitat 4 hem après vocabulari de les feines de la casa i hem fet una activitat en grups per practicar-la (qui te l’apartament més net??).

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 12 Dia 2 (11-12)

La propera classe no hi ha deures, tenim la Prova #4!

Dilluns, 17 de novembre

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 13 Dia 1 (11-17)

Dimecres, 19 de novembre

Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 13 Dia 2 (11-19)

Dilluns, 1 de decembre

Avui hem practicat el pretèrit (perifràstic) i hem començat a aprendre l’ imperfet. Aquí teniu el Powerpoint d’avui: Setmana 15 Dia 1 (12-1)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s